0:00
0:00
Astrounat Brázda
Odvaha nejen číst
Kultura24. 3. 2024

Tahle televize je pro bratry Coeny

Průkopníci chytré kinematografie ztratili filmový kurz, ale ovlivnili seriály, které sami točit nechtějí

Lesbické pozdravy Quentinu Tarantinovi. Ethan Coen se svým režijním debutem vrátil do devadesátých let. (Panenky na útěku)
Autor: Profimedia

„Láska je jízda na saních do pekel,“ napíše na kufr auta dívka Jamie, sexuálně nespoutaná polovina lesbické dvojice na cestě z Filadelfie na Floridu ve filmu Panenky na útěku. Snímek, který hrají i česká kina, je režijní hraný debut Ethana Coena – jedné poloviny ze zdánlivě nerozlučitelné tvůrčí dvojice se starším bratrem Joelem. Jejich cesty se rozešly po více než třiceti letech a osmnácti společných filmech v roce 2018 s televizním povídkovým westernem pro Netflix Balada o Busteru Scruggsovi.

Ethan si údajně chtěl dát pauzu, Joel v mezičase natočil adaptaci Macbetha. A nyní přišel i mladší sourozenec s režijní prvotinou. Snímkem o dívkách, kterým je v patách dvojice neschopných gangsterů s úkolem získat zpět kufřík s tajemným obsahem, jenž se ocitl v autě půjčeném na výlet. Ke spolupráci na filmu přizval svoji queer manželku Tricii Cooke, která do scénáře vepsala svou zkušenost s lesbickými bary. Nicméně zmíněná láska jako potenciální zdroj pekelného utrpení patří do filmového vesmíru bratrů Coenů; jako destruktivní síla a druhá strana hříchu je jejich typickým motivem. Minimálně v první, pro mnohé nejvýraznější fázi jejich kariéry od debutu Zbytečná krutost (1984) po průlomové Fargo (1996).

↓ INZERCESmetanova Litomyšl

Možná to tak vnímá i Ethan Coen. Natočil totiž film patřící jakoby do jiné dekády. Nejenže se odehrává v roce 1999, ale působí, že tehdy i vznikl. Je to meandrující, bláznivá, s každým ujetým kilometrem absurdnější – ale i vyprázdněnější – cesta mezi komedií a gangsterkou, v níž jedna z postav ironicky glosuje svou existenci i realitu. Coenovská odtažitá ironie a styl grotesky (byť tady ve službách poselství o přijímání sexuální jinakosti) ovšem úplně nepasují do současného světa mladého publika toužícího po upřímnosti. Ani do informačně přetíženého světa, jenž se odráží v dílech nabitých mnoha významy. Což může být jeden z důvodů, proč byl snímek přijat s rozpaky. Jako by potvrdil, že značka „Coeni“ ve filmu definitivně slábne. Naopak televize nabízí příběh stále trvajícího vlivu pionýrů „chytré kinematografie“.

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc