Deset tisíc kilometrů je velká dálka. Jako z Prahy po silnici do Vladivostoku nebo na jižní cíp Indie.
Stejnou vzdálenost najezdí běžná rodina autem za rok. Jde také o přibližnou mez, kdy spalovací motor vypustí do vzduchu tunu emisí oxidu uhličitého. U starších nebo větších vozů stačí najet i méně.
Myslet při řízení na exhalace byl donedávna jen rozmar zeleně smýšlejících masochistů. To se však má brzy změnit. Za emise se totiž bude platit.


Fosilní paliva budou v EU od roku 2027 zatížena nejen spotřební daní, ale i emisní povolenkou. Velcí producenti, jako elektrárny nebo továrny, už tyto odpustky platí roky, nově se však budou vztahovat i na domácnosti. V logice, že produkce skleníkových plynů škodí planetě, a tak je žádoucí ji zatížit a vylepšit tím podmínky pro konkurenční a čistší technologie.
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu