Zdědí prezident Pavel v Srbsku české vlaječky po Fialovi?
Čevapi times: Tragédie na srbské železnici - Český premiér v Bělehradě - Atentát na Zorana Đinđiće
Čtete jeden z našich pravidelných newsletterů. Přihlaste se k jejich odběru a budou vám chodit do e-mailové schránky. Píšou je pro vás Tomáš Brolík, Pavel Turek, Magdaléna Fajtová, František Trojan, Ondřej Kundra, Jiří Sobota a Silvie Lauder.
Dobrý den, dobro došli.
Pravděpodobně jste zaznamenali tragickou událost ze srbského města Novi Sad. V pátek tam zemřelo 14 lidí včetně šestileté holčičky poté, co se na ně zřítil betonový přístřešek u vstupu na nádraží. Tři další pak byli zranění. Ministr dopravy Goran Vesić kvůli této události v úterý rezignoval. Tragická událost vyvolala mnohé protesty - lidé chtějí, aby za ni vzala plnou odpovědnost vláda. Včera proti demonstrantům v Novem Sadu zasáhla policie. Účastníci protestu házeli na budovu tamní radnice světlice a plechovky s červenou barvou. Policie je rozháněla slzným plynem a 8 lidí zatkla.
Nádraží Nového Sadu bylo jedním z těch, která v posledních měsících rekonstruovaly čínské firmy – ty už několik let pracují na výstavbě rychlotrati mezi Bělehradem a Budapeští. Srbská vláda tvrdí, že přístřešek nebyl součástí renovací, které mělo čínské konsorcium CRIC & CCCC na starosti. Okolnosti tragédie vyšetřují srbské úřady.


Projekt rychlotrati mezi srbským a maďarským hlavním městem je součástí čínské obchodní strategie Nová hedvábná stezka pro jihovýchodní Evropu – Čína totiž vlastní obrovský obchodní přístav Pireus nedaleko Athén. Projekt mezi hlavními městy má stát asi 2,8 miliardy dolarů a z drtivé většiny jej Srbsko a Maďarsko platí z peněz půjčených od čínských bank.
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu