0:00
0:00
Astrounat Brázda
Odvaha nejen číst
Ulice4. 8. 2010

Borisovy bicykly

Astronaut

K městům, která cyklistům v ulicích dláždí zlatou cestu, se minulý týden přidal i Londýn. Starosta - a propagátor bicyklů ve městě - Boris Johnson osobně spustil ambiciózní systém městských půjčoven kol. V londýnských ulicích bude fungovat zhruba 400 bodů, na nichž je možné nasednout na jedno z celkem asi 5000 robustních (pro zloděje nepříliš atraktivních) kol a po použití ho vrátit do nejbližšího dalšího bodu u cíle cesty. Vstup do systému stojí symbolické 3 libry, první půlhodina je zadarmo a s delším použitím cena rychle stoupá až k 50 librám za den. Reakce jsou víc než pozitivní. Zájem o klíč projevilo už zhruba 12 tisíc lidí a je otázka, jestli počet nasazených strojů bude nakonec stačit.

Kromě fanoušků, kteří vítají “zábavnější” Londýn se objevují i opatrné hlasy. Kritikům vadí, že experiment (spuštěný předtím například ve Vídni, Paříži nebo Berlíně) přivede do ulic nezkušené cyklisty, kteří budou ohrožovat sebe i ostatní. Další se zlobí, že systém v sobě nese riziko finančního fiaska (případ Paříže), nebo že město poskytlo na kolech prostor pro reklamu Barclays Bank, která do systému napumpovala 25 milionů liber.

↓ INZERCESmetanova Litomyšl

Uvidíme, jak to dopadne. V tuto chvíli je důležité připomenout velkorysou nabídku používat kolo první půlhodinu zdarma. V širším centru města je v tomto intervalu možné vyřídit vše potřebné a při možnosti zaparkovat kdekoli a pokračovat podle nálady po svém jde o reálnou alternativu k drahé městské dopravě nebo automobilům, která mají ve zpoplatněném centru Londýna omezené možnosti.

Začátek zadarmo představuje důležitý argument i pro Prahu, kde rozhodnutí nasednout na kolo vyžaduje jistou dávku odvahy, sebezapření a zřejmě i ideálů.

Pokud má někdo změnit své návyky, musí dostat něco jednoznačného navíc – v tomto směru možnost využít část dopravního systému zdarma. Je to dobrá odpověď pro místní politiky, kteří si občas po straně stěžují, že v Praze nejsou podnikatelé, kteří by měli chuť rozjet byznys s půjčovnami kol. Je to nesmyslný požadavek. V žádném městě nefungují půčovny pro městské cyklisty bez masívní podpory města (platí že v některých městech se vyplácí půjčovat kola nadšeným turistům).
Londýn Paříž nebo Vídeň (tedy města, která dávají první minuty v sedle zdarma) prostě považují svá kola za systém veřejné dopravy.

Toto překřížení je v Praze zatím daleko, stejně jako debata, jaký model by měl v kopcovitém a hrbolatém městě smysl. Soustřeďme se tedy aspoň velmi letmo na domácí starosti. Třeba jak by bylo možné odstranit úřední překážky nutné k provozu mimořádně potřebné stezky ze Žižkova do Libně. Půvabná trasa vedoucí po lince bývalé železnice komfortně propojuje východní okraj města s centrem a je hotová už od jara. Pražská radnice se ale od té doby nebyla schopná dohodnnout se železnicí na jejím úředním převzetí, které podmiňuje úspěšnou kolaudaci. Jedná se o mimořádně drahou stavbu, která má spoustu kritiků. Neschopnost sehnat pár razítek, která by investici v řádu desítek milionů vdechla smysl, je v posledním létě před volbami doslova postavená na hlavu.


Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].