0:00
0:00
Astrounat Brázda
Odvaha nejen číst
Ulice3. 11. 2010

Co jsme vám slíbili

Astronaut

Sledovat zcela nepřehledná jednání o koalici, která povede české hlavní město, vyžaduje v těchto dnech až nehoráznou dávku trpělivosti. Mezitím, než se dobereme ke srozumitelnému výsledku, se můžeme podívat na to, jak by jednotlivé varianty vlády nad hlavním městem mohly proměnit náladu v jeho uliciích.

Jako vodítko můžeme použít rozsáhlou anketu, kterou mezi nejdůležitějšími stranami uspořádalo těsně před volbami občanské sdružení Auto*mat. (Její výsledky si můžete prohlédnout zde: strana 1,strana 2strana 3).

Ve jménu titulu tohoto sloupku se soustřeďme na dopravu a připomeňme, že Praha má na evropské poměry mimořádně vysoký podíl automobilů vzhledem k počtu obyvatel (zároveň disponuje kvalitním – a pro městský rozpočet velmi drahým – systémem veřejné dopravy). Pro celou Českou republiku současně platí poměrně silné riziko, jemuž zde obecně čelí nejzranitelnější účastníci silničního provozu, tedy chodci a cyklisté. Poslední kompletní data z roku 2008 říkají, že v Česku zemřelo v přepočtu na 1 milion obyvatel 23 chodců (vede Švédsko s podílem 5 mrtvých) a 9 cyklistů (na čele je opět Švédsko s hodnotou 3 mrtví).

Vezměme to tedy popořádku podle volebních výsledků. Názor tří zvolených komunistiských zastupitelů necháváme s klidem plavat. Stejně tak se ovšem musíme obejít bez vizí ODS, protože tato strana se předvolební debaty o dopravě odmítla zúčastnit.

Vítězná TOP 09 jde s dobou a podporuje veřejnou dopravu, zklidnění města i větší prostor pro cyklisty. Jakmile ale dojde na detaily (které mohou být v budoucnu svazující), jsou dopravní specialisté této strany velmi zdrženliví. TOP 09 například odmítá utrácet městské peníze za modernizaci železniční sítě (předevšáím výstavbu nových zastávek) na území města. Rozvoj stávající železnice je přitom v souladu se zkušenostmi z Evropy považován za jeden ze základních pilířů rozvoje veřejné dopravy. Jsou proti mýtnémnu v centru a nechce se jim ani do proměny některých ulic (například Smetanova nábřeží) v pěší promenádu.

Tým Zdeňka Tůmy nehoruje ani pro nízkoemisní zóny (tedy vymezené okrsky, do nichž by nesměla vjíždět stará auta s nemístně kouřícími motory). TOP je opatrná v podpoře cyklistiky (chce v tomto sektoru investovat zhruba 100 milionů ročně) a zdráhá se slíbit jakákoli čísla v oblasti nových cyklostezek. A nehoruje ani za podporu soukromých podnikatelů, kteří by byli schopni posílit cyklistickou infrastrukturu. Zdrženlivost projevuje TOP 09 i k plánům na vybudování sítě veřejných půjčoven kol, které běží například v Paříži, Vídni nebo Londýně.

ČSSD ve svých odpovědích chvílemi přebírá tradiční pražskou agendu strany Zelených (která se jak víme na magistrát nedostala). Sociální demokraté slibují stavbu nových tramvajových tratí (například prodloužení linky č. 18 přes pankráckou pláň až k Vltavě) a zavedení 250 nízkopodlažních tramvají, které zásadně zvyšují atraktivitu tohoto typu MHD. Strana se zavazuje k vybudování 10 000 míst na odstavných parkovištích na okrajích města, z nichž lze dál pokračovat do centra veřejnou dopravou. Pěší promenáda na Smetanově nábřeží není pro sociální demokraty na pořadu dne. Stejná vlažnost je patrná i v oblasti zásadnějšího omezování automobilů v centru. Opatrnou podporu má naopak snižování rychlostního limitu v méně exponovaných zónách metropole (tento krok patří v mnoha městech Evropy k účinným modelům zvyšování komfortu na ulicích). ČSSD by prý v Praze ráda viděla dvojnásobek cyklistů než dnes a chce na podporu jejich infrastruktury uvolňovat zhruba 200 milionů korun ročně (s tím spouvisí časově neohraničený slib 200 km nových cyklotrras nebo obecná podpora již zmíněného systému veřejných půjčoven).

Dodejme jen, že se zatím pohybujeme v hodně nepřehledném terénu. Směr koaličních jednání se mění doslova každý den a ve hře je soudní spor o to, zda jsou volby v Praze platné, když ODS před jejich spuštěním omezila vliv menších stran.

A všechny sliby je samozřejmě třeba brát s rezervou, zvlášť když víme, že TOP 09 je opatrná, ODS se s nimi ani nenamáhala a občasné oslnivé vějičky ČSSD mají také své zásadní mouchy. Pokud nakonec dojde k velké koalici – což zatím nelze vyloučit – v obou stranách bude pohyb ovládat I garnitura politiků, úzce svázaných s temnější minulostí tohoto města. O vůli odolávat ve jménu slibů protřelým investorům (a spoustě ostřílených vykuků, napojených na veřejné peníze), je tedy nutné pochybovat.

Přesto bude vývoj nejbližších týdnů mimořádně zajímavý.


Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].