0:00
0:00
Astrounat Brázda
Odvaha nejen číst
8. 4. 2024

Jaká je cena našeho kuřátka? Vyšší, než se zdá z cenovky

Aktivisté si vzali na mušku obchody Albert a nemíní se nechat odradit

Autor: ilustrace: Pavel Reisenauer

Pokud myslí čeští politici vážně svůj závazek, že budou bojovat proti domácímu prodeji horších potravin, než nabízejí nadnárodní obchody na západ od nás, mají novou možnost. Organizace OBRAZ – Obránci zvířat spustila kampaň proti obchodům Albert kvůli tomu, že odebírá kuřata z velkochovů s výrazně nižšími standardy welfare zvířat, než dodržuje firma ve svých supermarketech v zahraničí.

Albert přitom rozhodně není jediným prodejcem, který šetří za cenu utrpení zvířat, jejichž maso nabízí. Zájem aktivistů si ale vysloužil reklamou, v níž se naopak chlubil tím, v jaké pohodě jím odebíraná kuřata žijí. Kampaň s dobře zapamatovatelným názvem Albertova krutost poukazuje na to, že zatímco nizozemské či belgické obchody mateřské firmy Ahold Delhaize se přidaly k mezinárodní úmluvě European Chicken Commitment a dbají na přísnější podmínky chovů kuřat, český Albert odebírá své zboží od tuzemské firmy Rabbit byznysmena a organizátora nedávných zemědělských protestů Zdeňka Jandejska, která je známá svým krutým zacházením se zvířaty.

Aktivisté to na svém webu dokládají videi, jež tajně natočili přímo v Jandejskových halách. V nich Rabbit produkuje tzv. rychlokuřata. To v praxi znamená, že pomocí podpůrných růstových prostředků a extrémně malého životního prostoru mění v krátké době několika týdnů roztomilá žlutá kuřátka z reklamy na jakési přerostlé mutanty, jejichž nabobtnalá těla neladí se slabými končetinami, takže často se nejsou schopni prodrat ke krmítku s jídlem a umírají vysílením či hlady. Podepisují se na tom i boláky na nohách a holé kůži, jež vznikají ze špinavé a nedostatečné podestýlky.

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc