Další maturita, další marnost
Zdejší závěrečná zkouška na střední škole nemá otvírat cestu k celoživotní práci, spíš pořád slouží k jejímu zatarasení
Ministerstvo školství oznámilo minulý pátek výsledky maturit za letošní rok a opět není důvod k euforii. Neuspěl každý šestý student. Zkoušku z českého jazyka musí opakovat desetina maturantů, což je o procento a půl víc než vloni. Volitelnou matematiku nezvládlo dvaadvacet procent maturantů, tedy přibližně stejně jako minulý rok.
Detailnější čísla zatím nejsou známa, je ale zřejmé, že si Česko drží trend započatý od nástupu státních maturit v roce 2012. Zatímco před tímto rokem nedokončilo střední školu nebo učiliště méně než pět procent studentů, po loňsku stouplo Česko nad šest a půl procenta, tedy výrazně nad cíl stanovený ve vzdělávacích dokumentech před pěti lety, kde se mluví maximálně o pěti procentech. Mnohem větší problém ale je, že v některých krajích jsou hodnoty výrazně vyšší. V Ústeckém kraji nedokončí střední školu nebo učiliště čtrnáct procent studentů, v Moravskoslezském kraji téměř deset procent, a mizí tak bez vzdělání kdesi v pracovním procesu, aniž by měl stát o jejich dalším osudu informace, mohl celý problém analyzovat a řešit.
Není těžké narazit v Česku na názor, že na vině jsou sami propadlíci, protože si vybrali školu nad své intelektuální možnosti. Tak snadno to celé ale odbýt nelze. V Ústí nad Labem a okolí těžko bude žít o tolik hloupějších dětí než jinde. Velké regionální rozdíly spíš ukazují, jak nezdravě v Česku při vzdělávání záleží na sociálním původu, penězích na doučování či různé kurzy a zapojení rodičů. A s tím je třeba něco dělat.…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu