Na světě asi nenajdeme kulturní organizaci, která by si pochvalovala, že má dost peněz. Zároveň platí, že žádná jiná sféra není tak citlivá na to, od koho je přijmout. Napětí pramení z toho, že publikum od kultury očekává postoje a zážitky, které nejsou vždy snadno slučitelné s tržními zájmy nebo praktikami sponzorů. A už vůbec ne s mocensko-politickými ambicemi majitelů mamutích firem.
Česko zažilo dokonalou ukázku tohoto rozporu letos u festivalu Colours of Ostrava podporovaného Agrofertem. Spojení největšího hudebního festivalu s koncernem, který patří do svěřeneckého fondu premiéra Babiše, tentokrát neudělalo dobré PR ani jednomu. Vše odstartoval Tomáš Klus prohlášením, že je pokrytecké kritizovat politiku Andreje Babiše a přitom vystupovat na akcích financovaných jeho společnostmi. K populárnímu písničkáři se přidali další kolegové a věc získala politický rozměr.
Minulý týden Agrofert oznámil, že po pěti letech se sponzoringem končí. Oficiálně je rozhodnutí podmíněno finančními důvody. „Situace si žádá úsporná opatření, která se dotýkají též oblasti marketingových aktivit, jako je podpora různých festivalů,“ říká mluvčí Karel Hanzelka. Částka nebyla s ohledem na obchodní tajemství zveřejněna.
Přestože by výpadek mohl pořadatelům zkomplikovat přípravy dalšího ročníku, odchod Agrofertu může nakonec prospět. Podobně jako když po letech demonstrací z řad ochránců životního prostředí přestal loni ropný gigant BP přispívat na provoz londýnské galerie Tate Modern.
…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu